BD Kiestra over op Vault Professional › Cadix

BD Kiestra over op Vault Professional

BD Kiestra over op Vault Professional

‘De gezondheid van mensen over de hele wereld verbeteren’. De missie van het Amerikaanse Becton Dickinson (BD) liegt er niet om. De toonaangevende producent van medische technologie heeft met BD Kiestra een vestiging in Drachten. In Friesland wordt apparatuur voor laboratoria ontworpen en gemaakt. Een productieproces waarin iedere onnauwkeurigheid er één te veel is en zorgvuldig documentbeheer een essentiële schakel vormt. In 2011 startte BD Kiestra een zoektocht naar een geavanceerder en nauwkeuriger systeem voor haar technische documenten. Met de projectleiders kijken we terug op deze ‘pittige klus’.

'Het begon allemaal toen de verloopdatum van onze Autodesk Inventor/Vault-licentie in zicht kwam', vertelt Ed Jansma, manager productengineering bij BD Kiestra. Het was voor BD Kiestra de aanleiding om te inventariseren of de software nog aan onze wensen voor gegevensbeheer voldeed. En dat bleek niet het geval.

Wensenlijst

Jansma besloot samen met collega’s een wensenlijst op te stellen waaraan het nieuwe systeem moest voldoen. Eén van de prioriteiten was beter revisiebeheer. Hij legt uit: “Voor al onze producten maken we 3D-tekeningen in Inventor. Van eenvoudige onderdelen tot complete lab-installaties. Een ontwerp gaat over meerdere schijven. Daarom is het belangrijk dat bij aanpassingen exact beschreven wordt wat er is aangepast, waarom, en door wie.

“Ook wilden we een systeem”, gaat Jansma verder, “waarin engineers meer rechten hebben dan collega’s van andere afdelingen. Engineers moeten tekeningen kunnen aanpassen, terwijl andere afdelingen enkel vrijgegeven tekeningen moeten kunnen inzien. 'Zo voorkom je fouten en verwarring'.

'We profiteren nu van een nauwkeurig systeem waarin alles herleidbaar'

Overstap naar Cadix

Met een behoorlijke wensenlijst op zak, gingen Jansma en collega August Sonsma (product engineer) opzoek naar een ervaren bedrijf voor de juiste PDM-oplossing (Product Data Management). Al vlot was een potentiele partner gevonden. Maar verder dan oriënterende gesprekken kwam het niet. “We misten bij deze partij de afstemming op ons als klant. Dat voelde niet goed. Niet lang erna kwam Cadix in het spel. Zo’n zestien jaar geleden werkten we voor het eerst samen met deze, naar wij dachten, specialist in CAD-trainingen. Dat Cadix ook al jaren volledige PDM-oplossingen aanbiedt, wisten we niet.”

Dat het ook anders kan, werd ze snel duidelijk. “Cadix stelde voor eerst grondig kennis te maken met onze organisatie. Er volgde een onderzoek dat helder in kaart bracht wie we zijn, wat we doen, hoe processen nu verlopen en hoe het anders kan of zou moeten. Een goede basis. Na de onderzoeksfase kwam er een helder advies op tafel over vernieuwing van onze Vault- en Inventor-software. Met gekoppeld een plan van aanpak die volledig was afgestemd op onze wensen en Cadix’ adviezen.”

Pilot

Uit de analyses van Cadix kwam naar voren dat BD Kiestra het beste kon overstappen op Vault Professional. Een overstap die het nodige zou veranderen in het werkproces. “Om alles goed uit te rollen adviseerde Cadix een pilot”, vertelt Sonsma, die leiding gaf aan de proefperiode. “Gedurende vier weken heb ik, samen met een ICT-collega, de programma’s en nieuwe werkprocessen uitvoerig getest. Daaruit kwam een aantal extra wensen, zoals het kunnen toevoegen van productgroep-nummers. Een specialist van Cadix vertaalde onze wensen vervolgens in een werkend stukje software. Een soepel proces.”   

Minstens zo belangrijk voor een geslaagde implementatie was het slotakkoord; een reeks trainingen voor het leren werken met de nieuwe software. Cadix gaf cursus aan zowel de mechanical en electrical engineers, als de teamleiders, operators en servicemedewerkers.

 

Een pittig proces met gewenst resultaat

Jansma en Sonsma kijken terug op een pittige, maar geslaagde klus. “Goed georganiseerd revisiebeheer is een essentiële schakel binnen ons bedrijf. Als dit verandert, heeft dit gevolgen voor het gehele werkproces. En dus voor medewerkers. We hebben samen met Cadix de schouders eronder gezet en profiteren nu van een nauwkeurig systeem waarin alles herleidbaar is. In onze business van levensbelang”, besluit Jansma.